Works — Social issues (社会問題を描いたもの)

Art activism
アートによる社会メッセージ

If you want paintings of “art activism” —
「アート アクティヴィズム」の絵画をご希望なら ・・・

Shown here are my paintings of “art activism.” So, on this page, I do not
set a price, because an “art activism” painting can change its value
depending on your particular social situation and need.
Therefore, the price of each painting shown on this page is to be negotiated
between you and me.
Please contact me, Heeday, at
yadokari_ermite*yahoo.co.jp  (<– Replace * with @)
Also, if you want me to paint something new to a subject and specs you want,
please let me, Heeday, know!

このページの作品は、「アート アクティヴィズム」つまり社会的主題の絵画ですので、お客様の社会状況に応じて価値が変わります
ですから、このページではお値段を決めておりません
各作品の価格は、交渉で決めましょう
私(Heeday)まで、ご連絡ください。
yadokari_ermite*yahoo.co.jp (<– *@で置き換えてくださいませ)
ご希望の主題・スペックでの新たな絵画の創作も、承ります。
やはり、私(Heeday)まで、ご連絡くださいませ!

* Click each image to expand.

Gate of Hell (地獄の門)

Gate of Hell, done / 完成

Oil pastel on paper
400 x 280 mm (15.7″ x 11″)
Price: To be negotiated

紙にオイルパステル
400 x 280 mm
お値段: 交渉で

Upper part, scanned / 上部分、スキャナー

Lower part, scanned / 下部分、スキャナー

 

“Divine Blessing??” (神の祝福??)

“Divine Blessing??”, whole, photo / 全体、写真

“Divine Blessing??”
A depiction of a high religious leader
“blessing” his country’s nuclear weapons

Oil pastel on paper
534 x 363mm (21″ x 14.3″)
Price: To be negotiated

“Divine Blessing??” (神の祝福??)
自国の核兵器を「祝福」する
高位聖職者 ・・・

紙にオイルパステル
534 x 363mm
お値段: 交渉で

Upper part, scanned / 上部分、スキャナー

Lower part, scanned / 下部分、スキャナー

”Who Do You Think UR” (何様のつもりなんだ)

Whole, photo / 全体、写真

Top left part, scanned / 左上部分、スキャナー

Oil pastel on paper
276 x 346mm (10.9″ x 13.6″)
Inspired by a 1970s pop song (Jigsaw version)

紙にオイルパステル
276 x 346mm
1970年代のポップソング(Jigsawバージョン)から着想

* Generally, a scanner image shows colors
closer to the real ones, yet my scanner is
usually not big enough to capture the whole
picture.

* 概して、スキャナー画像のほうが実際の
色に近いのですが、私のスキャナーは絵画の
全体を捉えるには小さすぎる場合が多いのです。

“Empty Gain” (空虚な勝利)

“Empty Gain”

523 x 365 mm (20.6″ x 14.4″)
Oil pastel on paper

523 x 365 mm
紙にオイルパステル

Dirty Bomb Nightmare (ダーティボムの悪夢)

“Dirty Bomb Nightmare”,

Oil pastel on paper
485 x 360mm (19.1″ x 14.2″)

YouTube Politician(YouTube政治家)

Most of the work / 大部分

 

Left edge / 左端

Right edge / 右端

 

.
.

.
.
.
.
.
.
237 x 305mm (9.3”x 2″)
Vertical lines of ball-point pens on paper
(except for the YouTube buttons and bar)
Price: To be negotiated

237 x 305mm
紙にボールペンの縦の線
(YouTubeのボタンとバーを除く)
お値段: 交渉で

.

Vaccinated Olympic (ワクチン漬けのオリンピック)

“Vaccinated Olympic”, whole / 全体

 

”Vaccinated Olympic”, detail / ディテール


262 x 376mm (10.3″ x 14.8″)
Color pencil, wax pastel, and oil pastel on paper
Price: To be negotiated

262 x 376mm
紙に色鉛筆、ワックスパステル、オイルパステル
お値段: 交渉で決めましょう

 

Behind the Masked Smile (マスク下の微笑の裏に)

“Behind the Masked Smile”

June 2021
Oil pastel on paper
328 x 380mm (8.3″ x 15″)
Price: To be negotiated
2021年6月
紙にオイルパステル
328 x 380mm
価格: 交渉で決めましょう

 

+++ Archive below / この下は、アーカイブです +++

NOTE: None of the works shown below is with me any more.
So, none of the below is available for sale. Sorry!!
The below is a digital archive of my past works.
I’ll post new studies and works, as I come up with them!

ご注意: この下で紹介している作品は、いずれももう私の手元になく、
販売できません。すいません!
この下は、私の過去の作品のアーカイブです。
新しい習作や完成作ができるにつれ、また紹介してまいりますね。

* Click each image to enlarge!
* 各画像をクリックすると、拡大されます。

Japanese society after the Fukushima Daiichi meltdown
(福島第一原発メルトダウン以降の日本社会)

“Run! For Your Life!!”

Whole / 全体
Note the lower left and upper right corners were intentionally torn apart and burnt. / 左下と右上の隅は、意図的にちぎり、焦がしました。

 

Lower right corner (photographed before the assemblage) / 右下の隅 (アサンブラージュの前に撮影)

 

“Run! For Your Life!”, done, middle portion / 完成、中央部

I meant this to be cranky and junkie — because
it depicts Japan’s society following the Fukushima Daiichi
meltdown which began in 2011.

There seems to be no way out of it (victims are running inside
the pipes), yet there must be a way out, as suggested in the
lower right corner — every human-made system WILL
collapse one way or another!

Oil pastel and color pencil, and assemblage,
on paper board primed with tempera
727 x 465mm (28.6″ x 18.3″)

本作品は、意図的に、ガラクタでおんぼろな感じに仕上げました
なぜか?2011年に始まった福島第一原発のメルトダウン
以降の日本社会を描いたものだからです。

その社会システムから、出口はないように見えます。(被害者たちは、
パイプの中を走り回っています)
でも実際は、どこかに出口があるはず。人間の作ったシステムで、
崩壊していかないものなんて、ないわけですから。

テンペラで地塗りしたイラストボードに、オイルパステルと
色鉛筆、アサンブラージュ
727 x 465mm

Pandemic

“Contamination” (蔓延)

Oil pastel on paper board primed with tempera
350 x 437 mm (13.8″ x 17.2″)

* I created the scratch for this painting in February 2020.
I wished the scratch would turn out to be unnecessary
(i.e., the COVID-19 plague would be contained soon) —
but Japan’s government was slow in taking action.
So, I did this painting and posted it here — as of
April 8, 2020, Tokyo is in a state of emergency.

テンペラで地塗りしたイラストボードにオイルパステル
350 x 437 mm

* この作品のためのスクラッチは、2020年2月に作成しました。
不要になる(COVID-19騒ぎが、早く収まる)ことを願っていたのですね。
でも日本政府の対策が遅れていました。
それで、この絵画を描き、ここにアップロードしました。
2020年4月8日現在、東京は緊急事態下にあります。

“Contamination”, middle part, scanned / (蔓延)、中央部スキャン画像

”Contamination”, whole (photo) / (蔓延)、全体(写真)

 


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

“Complacency” (自己満足)

“Complacency” / (自己満足)

Oil pastel on paper board primed with tempera
312 x 408 mm (12.3″ x 16.1″)

* At   https://www.merriam-webster.com/dictionary/complacency     Merriam-Webster defines “complacency” as
“self-satisfaction especially when accompanied by unawareness of
actual dangers or deficiencies”.
This was precisely the attitude of many national leaders of Japan
as they faced the emerging COVID-19 crisis, back in February 2020.
So, in March 2020, I made this oil pastel painting.

テンペラで地塗りしたイラストボードにオイルパステル
312 x 408 mm

* complacency という英語は、辞書的には「自己満足」と
翻訳されていますが、英語圏で広く使われているWebsterという
辞書によれば、
「自己満足、特に実際にある危険や問題を認識していない場合」
とあります。

これはまさに、2020年 2月時点で多くの日本の指導者たちが示していた
態度ですよね。

そこで同年 3月に、本作品を描きました。


“Silenced” (沈黙の強制)

 

“Silenced” (沈黙の強制)


There have always been voices of victims and voices calling for justice
that are “silenced”.
This is a painting of prayer for all such “voices”.
May they emerge and help our world change!!

歴史上常に、犠牲者の声や公正を求める声が「沈黙」させられる
ということが、ありました。
この作品はそうした(声)のための祈りです。
声が大きく響き渡り、社会を変えてくれますように!

Oil pastel on paper board primed with tempera
245 x 353 mm (9.7″ x 13.9″)
テンペラで地塗りしたイラストボードにオイルパステル
245 x 353 mm

.
Protest to discrimination

(差別への抗議)

”Un(re)productive”

416mm x 594mm (16.4″ x 23.4″)
Oil pastel on paperboard
416mm x 594mm
イラストボードにオイルパステル

“Un(re)productive”, whole (photo) / 全体、写真

 

Upper part, scanned / 上部部分、スキャン画像

 

Lower part, scanned / 下部部分、スキャン画像

In the summer of 2018, a parliamentary member of Japan called LGBTs
“unproductive” —
Though I myself am a “hetero”, I hate discriminating against any people
for their sexual orientations.
So, here is a painting in protest to the “unproductive” remark.

Protest to an unimaginable court decision

This last April, the Nagoya District Court of Japan gave a “not guilty” judgment to a father who raped his own biological daughter over and over again. This is a protest painting to the unimaginable court decision.
(For details on this deplorable court decision, please see
http://www.asahi.com/ajw/articles/AJ201904070028.html )
2019年4月、日本の名古屋地裁が、自分の遺伝子上の娘をたびたびレイプしていた父親に対し、「無罪」判決を出しましたよね。その考えられない判決に対するプロテスト絵画です。
同判決の詳細報道は、下記をご覧ください。
http://www.asahi.com/ajw/articles/AJ201904070028.html )

“No, Dad, please don’t!”, Piece 1 (パパ、やめて! ピース1)

Oil pastel on paper
406 x 309mm (15.9″ x 12.1″)
紙にオイルパステル
406 x 309mm

 

“No, Dad, please don’t!”, Piece 1, done / ピース1、完成

 

 

“No, Dad, please don’t!”, Piece 2 (パパ、やめて! ピース2)

Oil pastel on paper board
594 x 418mm (23.4″ x 16.5″)
イラストボードにオイルパステル
594 x 418mm

This painting is hard to photograph neatly, and it is larger than my scanner.
So, here I have to post images of some parts of it as well. (Click each small image to enlarge.)
この作品は写真撮影が難しく、しかも、スキャナーより大きいのですね。
ですから、ここではいくつかの部分の画像もお見せしますね。
(小さい各画像をクリックすれば、拡大します)

 

Whole, sorry for the poor lighting! / 全体、撮影時に光が足りなかったですね

 

“No, Dad, please don’t!”, done, middle part / 完成、中央部

Top right portion / 右上部分

 

 

 

Bottom left / 左下部分

Bottom right / 右下

 

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Protest against “prosperity gospel” (prosperity gospel への抗議)

You know, if God blesses you with wealth and success,
God wants you to use them to help the poor and oppressed.
Not to savor them for yourself.
言うまでもないですが、もし誰かが富や成功で祝福されていたら、
それを使って貧しい人々や抑圧されている人たちを助けることを、
神はお望みです。
決して、自分一人で満悦するためではないですね。

“Prosperity Gospel”

455 x 530mm
Wax pastel on paper
455 x 530mm
紙にワックスパステル

Whole picture, photo, Colors darker than the real ones / 全体、写真、色彩が実際よりも暗いですね

 

Detail, upper left, scanned / 細部、左上、スキャン

 

Detail, lower left, scanned / 細部、左下、スキャン

 

.


.
.
.
.
.
.

 

Detail, upper right, scanned / 細部、右上、スキャン

Detail, lower right, scanned / 細部、右下、スキャン

 

 

 

 

 

 

4-piece suite of war (戦争に関する4連画)

Undercover Treaty

606mm (23.9″) x 500mm (19.7″)
Oil on double canvas, with the top canvas torn open to “reveal the dying soldier”,
collage
606mm x 500mm
ダブル カンバスに油彩、上のカンバスを破いて「死にゆく兵士」を露呈、コラージュ

* Sorry for the poor photo — it was taken at a gallery during a show
* 写真の質が悪くて、ゴメンナサイ。ギャラリーでの展示中に撮影したものです

"Undercover Treaty"

“Undercover Treaty”

Control

652mm (25.7″) x 530mm (20.9″)
Oil on canvas
652mm (25.7″) x 530mm
カンバスに油彩

* Sorry for the poor photo again!
* これも、写真の質が悪くてごめんなさい!

"Control"

“Control”

National Flag

The flag’s size not measured — the pole is 1.8m (70.9″) long.
Oil on canvas nailed to a pole
旗のサイズは、未計測。竿の長さは1.8m
竿に釘で止めたカンバスに油彩

Photographed while displayed in a gallery in Tokyo

Photographed while displayed in a gallery in Tokyo

 

Bird on the Plain

530mm (20.9″) x 455mm (18″)
Oil on canvas-in-canvas, with the smaller canvas “caged”
530mm x 455mm
カンバス インカンバス、小さい方のカンバスは「かご」の中

Bird on the "caged" canvas ---

Bird on the “caged” canvas —

 

 

A 2017 work on war — “Wanna Get Nuked?
戦争に関する、2017年の作品 ・・ “Wanna Get Nuked?” (核、喰らいたいか?)

620mm (24.4″) x 545mm (21.5″)
Oil pastel and color pencil on paper
620mm x 545mm
紙にオイルパステルと色鉛筆

Wanna Get Nuked?

Wanna Get Nuked?

 

Another 2017 work on war — “Facing Off
戦争に関する、2017年の作品もう1つ ・・ “Facing Off” (にらみ合い)

415 mm (16.3″) x 292 mm (11.5″)
Oil pastel and color pencil on paper
415 mm x 292 mm
紙にオイルパステルと色鉛筆

"Facing Off"

“Facing Off”

 


Scenes from a metropolis (大都市の光景)

Something Wicked This Way Comes (忍び寄る不安)

390mm (15.4″) x 460mm (18.1″)
Water on paper
390mm x 460mm
紙に水彩

Something Wicked This Way Comes

Something Wicked This Way Comes

 

Midnight Train Dream (深夜の電車にて)

652mm (25.7″) x 530mm (20.9″)
Oil on canvas
652mm x 530mm
カンバスに油彩

* Sorry, light reflection in the upper middle of the photo!
* ゴメンナサイ、写真の中央上に光の反射が

Midnight Train Dreams

Midnight Train Dreams

 

Disco People

* Not with me anymore — in someone else’s hand
* 他人の手に渡っており、私の手元にありません
652mm (25.7″) x 530mm (20.9″)
Oil on canvas
652mm x 530mm
カンバスに油彩

Disco People

Disco People


Coffeeshop Argument

505mm x 610mm (19.9″ x 24″)
Soft pastel and collage on paperboard
505mm x 610mm
イラストボードにコラージュとソフトパステル

Sudden crashes of glasses and a flying coffee cup, at a cafe —
カフェにて、突然、グラスの割れる音と空飛ぶコーヒーカップ ・・・

Coffeeshop Argument

Coffeeshop Argument

 

Computer Operator

* Not with me anymore — in someone else’s hand
* 他人の手に渡っており、私の手元にありません
723mm (28.5″) x 1030mm (40.6″)
Assemblage and collage on panel
723mm x 1030mm
パネルにコラージュとアサンブラージュ

* Sorry, some light reflections in the photo
* スイマセン、これもところどころ光の反射が写真に写っております

Computer Operator

Computer Operator

 

Biz Corp.

* Not with me anymore — in someone else’s hand
* 他人の手に渡っており、私の手元にありません
910mm (35.8″) x 727mm (28.6″)
Assemblage on oil on canvas
910mm x 727mm
カンバスに油彩の上にアサンブラージュ

Biz Corp

Biz Corp

 


“Argument” series (「口論」シリーズ)
(Do humans really communicate? / 人は、コミュニケートなどできるのか?)

Argument I — Louder, Louder (口論I ・・ 声を荒げて)

420mm (16.5″) x 297mm (11.7″)
Oil pastel on paperboard
420mm x 297mm
イラストボードにオイルパステル

"Argument I -- Louder, Louder"

“Argument I — Louder, Louder”

 

Argument II — Existence / Non-existence
(口論II ・・ 存在・非存在)

oil pastel and color pencil on paper
550mm x 395mm (21.7″ x 15.6″)
紙にオイルパステルと色鉛筆

(Please click the image to enlarge / 画像をクリックして拡大なさってください)

Argument II -- Existence / Non-existence

Argument II — Existence / Non-existence


“Argument III — To the Rescue”

(口論III ・・ 救出へ)

Oil pastel and color pencil on paper (紙にオイルパステルと色鉛筆)
462mm x 374mm (18.2″ x 14.7″)

This work is based on a very queer imagination:
A terrorist hit a busy street with a strange new weapon called “freeze bomb.”
A rescue team rushed to save the victims, but was divided over how —
a steam iron? A chisel and hammer? Or a fire thrower??
You know, too often good people get together for a good cause, but are divided over how to achieve their good goals —-

本作は、実に奇妙な想像によるものです。
ある大通りで、「冷凍爆弾」なる奇妙な新兵器によるテロが発生。
すぐに救出チームが駆けつけましたが、どう救助するかで意見が対立。
スティーム アイロン?ノミとハンマー?火炎放射器?
ご存じのように、善良な人たちが良い目的のために集まって、具体的にどうするかで
分裂してしまうことが、あまりによくありますよね。

"Argument III -- To the Rescue"

“Argument III — To the Rescue”

 

Upper part / 部分、上の方

Upper part / 部分、上の方

 

Lower part / 部分、下の方

Lower part / 部分、下の方


Argument IV — Conclusion”

(口論IV ・・ 結論)

Oil pastel and color pencil on paper (紙にオイルパステルと色鉛筆)
420mm x 297mm (16.5″ x 11.7″)

You know, too often we exchange harsh words just in place of punches and kicks —
残念ながら、殴り合いをする代わりに、ひどい言葉の応酬をしてしまう場合が、よくありますよね ・・・

"Argument IV -- Conclusion" (口論 IV ・・ 結論)

“Argument IV — Conclusion” (口論 IV ・・ 結論)

 

Argument V — Logophobia
(口論V ・・ 言語恐怖症)

Oil pastel and color pencil on paperboard (イラストボードにオイルパステルと色鉛筆)
287mm x 417mm (11.3″ x 16.4″)

Is language truly there to communicate? Or to divide and control??
言葉というものは、本当にコミュニケートするためにあるのでしょうか?それとも、
分裂させ支配するために?

"Argument V -- Logophobia"

“Argument V — Logophobia” (口論 V — 言語恐怖症)

 

Excommunicated (遮断)

Everyone is looking at his/her smartphone, except for the homeless person in the “marginal” left —
みなさん、スマートフォンを見つめながら歩いてらっしゃいます ・・・ 左端のホームレスの人物以外は ・・・

color pencil on paperboard
297mm x 420mm (11.7″ x 16.5″)
イラストボードに色鉛筆

* Please click the image to enlarge / 画像をクリックすれば、拡大します

Excommunicated

Excommunicated

 

Excommunicated II

Again, the focus is on the homeless person in the lower left corner —
やはり、焦点は左下のホームレスの人物に ・・・

“Crayola(R)” and color pencil on paperboard
319mm x 409mm (12.5″ x 16.1″)
イラストボードにCrayola(R)と色鉛筆

Excommunicated II

Excommunicated II

 

Website illustrations

Shown below are some of the illustrations to some people’s websites I have made so far. (So, they are all of a size easy to scan with a common scanner.)
So, they are not in themselves available for sale —
Yet if you want me to illustrate your website, please contact me, Heeday, at
hidecius*jcom.zaq.ne.jp (<– Replace * with @)
All hand-painted! No digital processing!

以下の作品は、今までに他人のウェブサイトに入れるイラストとして私が描いたものの一部です。
(したがって、いずれもマスター作品のサイズは、ありふれたスキャナーでスキャンできるサイズです)
したがって、以下の各作品自体は、販売用ではありません。
でも、イラストレーションのご要望があれば、
hidecius*jcom.zaq.ne.jp (← * を@ で置き換えてください)
で私(Heeday)まで、ご連絡くださいませ
すべて、手描きです。デジタル処理をしておりません

Urban Mirage I
Color pencil on paper
紙に色鉛筆

Urban Mirage !

Urban Mirage !

Urban Mirage II
Color pencil and pastel on paper
紙に色鉛筆とパステル

"Urban Mirage II

“Urban Mirage II

 

St. Citizen
Color pencil on paper
紙に色鉛筆

St. Citizen

St. Citizen

 

Dead End
Oil pastel, color pencil, and watercolor on paper
紙にオイルパステル、色鉛筆、水彩

Dead End

Dead End

 

Truth Gone I
Color pencil on paper
紙に色鉛筆

Truth Gone I

Truth Gone I

 

Truth Gone II
Color pencil on paper
紙に色鉛筆

Truth Gone II

Truth Gone II

 

Want me to paint something new, to your taste??
Just click “To order or inquire” in the black menu above to find my contact info, 
and let me know your budget and the motif, size, medium, colors, style, etc. you want!
We can negotiate! Maybe I can make your “one and only” painting.

上にあるものじゃなくて、何か新しく「~~を描いてほしい」というご希望があれば、
上の黒いメニューで「お問い合わせ・ご注文は」をクリック!
そこに私の連絡情報がありますので、
ご予算、ご希望のモチーフやサイズ、色、画材、スタイルなどをお知らせくださいませ。
貴方のお好みの「世界でこれ1枚」の絵画が、できるかも。

 

Copyright (C) Since 2017  Heeday Francis (formerly, Atelier anastasia)    All rights reserved

Comments are closed.