On January 2oth, I joined another croquis session, as usual of 6 poses, 20 minutes each.
The room was full. 25 artists or so surrounded the model.
(;; ^o^) > Artistic gambling
Now, it was up to the model to decide her body’s orientation (which way to put her head and legs). Of course, she changed her orientation with each pose she made.
This meant that the artists simply had to gamble on whether they were to face the model’s back, front, legs, or head, in each pose. They had no control over it.
<(; -_-) > I don’t like gambling!
When she laid herself on the floor, unluckily to me, she threw her legs at me and my neighbors. We had to change our positions — if we could. Actually, we couldn’t, since the room was packed.
Foreshortening in 20 minutes
So, I stood on my chair, to gain a better view of the model in whole. Still, this angle still required some foreshortening. Well, foreshortening is something every painter must learn to do, of course, — but only in 20 minutes??
I’m not Mantegna!
So, as you see, I wrote in the croquis “Foreshortening in 20 mins? I’m not Mantegna!”
Of course, this Mantegna refers to Andrea Mantegna, that great Italian Renaissance painter whose “The Lamentation over the Dead Christ” proved his mastery of foreshortening!
So, what?
Avoid overpacked drawing classes / sessions, as far as you can!
(;; ^o^) 20-minute croquis
Crayon on croquis paper
Not for sale — just a croquis
* To see my “finished paintings” (not croquis) of, say, the human body, just click “Works – Human bodies” on the black menu above!
1月20日、またクロッキー会に行ってきました。いつもどおり20分のポーズを6回です。
この日は部屋が満杯で、25人前後の絵描きさんたちが ひしめき合っていました。
それだけの人数が、モデルさんを取り囲んでいたのですね。
(;; ^o^) > 作画でのギャンブル
で、モデルさんが自分の身体をどちらに向けるのか(どちらが頭で、どちらが足か)は、モデルさんが自分で決めることになっていました。もちろん、ポーズごとに身体の向きを変えます。
描く側にしてみれば、自分の方に向くのがモデルさんの背中なのか、お腹なのか、足なのか、頭なのかは、まったくコントロールできません。ギャンブルになるのですね。
<(; -_-) > 私は、ギャンブルは苦手だ!
モデルさんが床の上に寝転がるポーズで、私には不運なことに、モデルさんの足が私と「近所の人たち」の方にやってきました。通常なら、描く側が場所を変えるところですが ・・・ 部屋は満杯だったのです。
20分で、短縮遠近法までやらないと
仕方なく、私は椅子の上に立って、モデルさんの全身をいくらか見やすくしました。この角度でも、ある程度の短縮遠近法が必要になります。もちろん、短縮遠近法はあらゆる画家が学ばないといけない技法の1つですけど、わずか20分で?
私は、マンテーニャじゃない!
そんなわけで、このクロッキーには “Foreshortening in 20 mins? I’m not Mantegna!” という
落書きを記しました。
「マンテーニャ」というのはもちろん、イタリア ルネッサンスの偉大な画家アンドレア マンテーニャの
ことですね。彼の名作「死せるキリスト」は、彼がいかに短縮遠近法に習熟していたかを証明しています。
で、要するに ~~
できるだけ、人口過密なデッサン会やクロッキー会は、避けましょうね!
(;; ^o^) 20分クロッキー
クロッキー用紙にクレヨン
非売品 ・・ 単なるクロッキーです
* 私の「完成作品」(クロッキーなどではなく)をご覧になるには、
上の黒いメニューで、たとえば「(人体の絵画)」をクリック!