On June 4th, I joined another human model croquis (quick drawing) session, where each participant made drawings of 6 poses, 20 minutes each.
Now, in the crowded room, some 20 artists surrounded the modeling stage — and none of them was authorized to instruct the model about his/her orientation. Of course, therefore, the model changed which way to face, voluntarily.
As you can easily guess, in a situation like this, some of the artists have to meet some bad luck —
As you see below,
when the model was lying on the ground, with her feet (On June 4th, the model happened to be a female) facing me, I had to keep standing on my feet while drawing the pose. Otherwise, I would have made an enigmatic drawing of her soles in the front! And I had large sheets of paper — 482mm x 630mm (19″ x 24.8″) on that day. (Holding such a sheet with one arm and drawing with the remaining hand was not an easy job! And each pose lasted only 20 minutes.) Still, a pose like this makes a “drawing” anyway, if your “remaining hand” makes a complete drawing.
Even more problematic was the pose shown on the bottom below — a “plain standing pose” hardly makes a “drawing,” so the artist has to, for instance, add some background effects, to make a “drawing” — in only 20 minutes, on a 19″ x 24.8″ sheet of paper!
6月4日もまた、人体クロッキー(速写画)の会に行ってきました。モデルさんが6つのポーズをして、いずれのポーズも20分ずつです。 この日は、モデルさんは女性でした。
この日は混み合っていて、20人ほどのアーティストがモデル台を囲んでいました。アーティスト側には、モデルさんに向きやポーズを指定する権限がありません。ですから当然、モデルさんは自分の判断で向きを変えていきます。
お分かりのとおり、こういう状況ではアーティストの一部は不運に見舞われることになります。
下でご覧のように、
モデルさんが床に伏して両足を私に向けている場合、私はこのポーズの間、立ち上がって描かないといけません。そうしないと、足の裏が前面に出る、不思議な絵になってしまいます。しかもこの日は私、大きな紙 ― 482mm x 630mm ― を持っていました。それを片手に保ち、残る手で描くしかありません。たやすいことでは、ありません。しかも、1ポーズは20分だけなのです! それでも、「残る手」が全体を描けば、この種のポーズなら何とかドローイングにできます。
もっと困難なのは、「ただ突っ立っている」のに近いポーズで真正面または真後ろを向かれた場合ですね。この種のポーズ・向きですと、ドローイングになりにくいのは、明らかです。ですから描く人が、たとえば背景にエフェクトを加えるなどして、「ドローイング」にしないといけないのですね。しかも、482mm x 630mmの紙に、わずか20分で。
two 20-min croquis from June 4th
* Not for sale — just croquis
6月4日のクロッキー2枚(各20分)
* 非売品 ・・・ 単なるクロッキーですので