The “classical” oil painting (thin layers over and over again) takes time, especially when the motif is the tears of the oppressed —
I’m still working on Weeping Face, which is growing even more painful.
Some might say, “Why not use more impasts, to depict tears and pains??”
Well, as reported from many leading museums of the world, heavily impasted paintings develop cracks, with some impasts falling off —
Thus, painters need to come up with a methodology that produces long-lasting paintings and can still show pains and tears. In my case, with this one, I am trying the classical oil painting methodology on acid-free carton.
油彩の古典描法は、薄い絵の具の層を何度も塗り重ねるもので、大変時間がかかります。モチーフが弾圧されている人たちの涙というような深刻なものであれば、なおさらです。
Weeping Face、制作はまだ続いております。さらに痛々しくなっています。
人によっては、「涙や苦痛を表すのなら、厚塗りを重ねたほうが効果的じゃないの??」とおっしゃるでしょう。
でも、世界の代表的な美術館からの話を聞く限り、厚塗りを重ねた絵画は、日々が発生しやすく、また厚塗りの絵の具が落ちたりして、保存状態が良くないそうです。
ですから、長く保存できて、しかも苦痛や涙を表現できるような描法を考えませんと。私の場合ここでは、中性紙のカートンに油彩の古典描法という試行をしているわけですね。